Præsentation

Velkommen til Lyngens Børnehave - en selvejende institution.

Vi er en sangglad institution der stolt huser flaget "Grønne Spirer", endvidere er vi en kombineret 2-6 års institution med ca. 61 børn og 45 fastansatte beliggende i Køge Nord. Vi har nogle fantastisk udendørsarealer, som gør at vi kan leve op til de skrappe krav det kræver for at huse det grønne spirer flag. Udendørsarealerne består blandet andet af et stort piratskib, en lille skov og sansehave, foruden vores skønne bålsted og shelter område.

Idendørs har vi bl.a. en puderum, køkken/bager/grønthandler/pizza område, natur og krible krable område, hvor børnene kan gå på opdagelse og lære om naturen.

Vi består af 4 stuer

- Spirer stuen for de mindste 2-3 år, og 12 børn
- Rødderstuen med 24 børnehavebørn
- Naturgruppen med 5 børnehavebørn
- Boblestuen med 24 børnehavebørn

Geografisk hører vi til Kirstinedalsskolens distrikt, og det er også dem vores brobygning til skole og SFO foregår sammen med.

Projekt Sangglad – Sangcertificeret børnehave

Vi giver sangen en central plads i vores hverdag, da vi mener at sang er en vej til et godtSangglad børneliv.  Vi har opbygget en sangkultur som resulterer i, at vi synger til enhver lejlighed eksempelvis i forbindelse med forældrearrangementer, personalemøder/kurser, når vi mødes med andre børnehaver og når vi besøger det lokale ældrecenter.

Projekt Sangglad er et udviklingsforløb for hele børnehaven og et uddannelsesforløb for medarbejderne. Medarbejderne får igennem forløbet kompetencer og metoder til at arbejde kvalificeret med sang og bevægelse.

Vi blev sangcertificeret i 2019 og har afsluttet det 3-årige forløb i efteråret 2020. Vi har i 2021 tilkøbt et ekstra modul, så vores nye medarbejdere kan tage del i projektet og få tilegnet sig sangpædagogiske færdigheder.

I vil som forældre få mulighed for at blive inddraget i projektet, når børnene tager deres sangglæde med hjem. Der er oprettet en Sangglad app som kan downloades. På denne måde kan man sammen med sit barn bringe sangglæden ind i familien.

Sang er en naturlig udtryksform som skaber glæde, energi og fællesskab hos alle børn. Desuden har sang positive sideeffekter på mange områder i barnets udvikling, såsom koncentrationsevne, sprog og sociale kompetencer. At synge sammen knytter bånd mellem børn-børn og børn-voksne. Sang skaber sammenhørighed, fælles oplevelser samt kulturel forståelse for traditioner og højtider (Kilde: Sangglad).

De Grønne Spirer

grønnespirer
Vi vægter naturen meget højt og er derfor ude størstedelen af dagen, uanset vind og vejr. Vi bruger den omkringliggende natur og naturcentrer i området. Udover vores ugentlige turdag hvor vi tager alt fra tur i skoven, stranden omkringliggende legepladser. Har vi en ugentlig båldag, hvor børnene på skrift er med til at tilberede et pædagogisk måltid i vores bålhus.

Grønne Spirer er Friluftsrådets grønne mærkningsordning for private pasningsordninger, dagplejere og børneinstitutioner. Grønne Spirer er lig med sunde og glade børn med røde kinder og snavsede fingre. Det er nysgerrige voksne, der oplever og undres med børnene. (Friluftsrådet.dk)
Den styrkede pædagogiske læreplan er en central del af Grønne Spirers arbejde. Trivsel og leg er i højsædet, og vi flytter læringsmiljøerne udenfor, når naturen bliver inviteret ind på legepladsen og børnene bliver inviteret ud i naturen.