Pædagogiske værktøjer

I Lyngens Børnehave gør vi brug af flere pædagogiske værktøjer. Dette gør vi for at sikre at jeres barn får den bedst mulige hverdag og udvikling i den tid jeres barn går hos os. Vi er opmærksomme på det enkelte barn og til det bruger vi nedenstående værktøjer i vores arbejde:

Anerkendelse.

I Lyngens Børnehave arbejder vi ud fra Axel Honnets anerkendende begreb. Vi ønsker at se barnet og det barnet står for, og ikke kun se det barnet kan. Vi inddrager børnene i vores hverdag og arbejder ud fra et børnevenligt perspektiv. Dette gør vi også for at skabe "hele" børn og give børnene masser af selvværd og gøre dem klar til livet efter børnehaven. Vi ønsker at skabe et miljø i børnehaven som er rart for børnene og hvor børnene føler sig set og hørt.

Sprogtrappen

SprogTrappen er et sprogpædagogisk redskab udviklet af Pia Thomsen. SprogTrappen er et værkstøj til at blive opmærksomme på og reflektere over den pædagogiske praksis og læringsmiljøet i dagtilbuddet med afsæt i det lille barns sproglige udvikling.

Redskabet hjælper til at få øje på det enkelte barns forudsætninger for sprog og dets reelle sproglige kompetencer

SprogTrappen vurderer ikke alene barnets formelle sprog, men inddrager hele seks områder i beskrivelsen af barnets udvikling over tid. Forståelsen er, at kommunikation og sprog ikke udvikles isoleret, men påvirkes af både leg, samspil og fælles opmærksomhed:

• Formelt sprog
  • Funktionelt sprog
  • Legeudvikling
  • Fælles opmærksomhed og pegegestik
  • Kognition
  • Relationer og socialt samspil

Sangglad.

Lyngens Børnehave er en sangcertificeret børnehave. Læs mere om projekt sangglad under "Vores Profil". Sang bruger vi hver dag i daglige rutiner.

Systematisk Refleksion af Søren Fisker.

Dette er en metode medarbejderne i Lyngens Børnehave er blevet undervist i. Vi bruger det som en arbejdsredskab til at reflektere over vores egen praksis og arbejde med inkluderende fællesskaber i forhold til børnene. Vi har fokus på, at skabe en god forståelse for barnets handlemuligheder og ændre vores praksis efter det.